onsdag, augusti 20, 2008

Lästrio: Tantsnusk

FNL står för flärd, njutning och lidelse. Eller om man vill förälskelse, nöje och lyx. Man kan också säga tantsnusk. Tänk Sidney Sheldon, Jackie Collins eller Judith Krantz!

Tänk Klassträffen, Tracys hämd, Hollywoodfruar! FNL-böcker har mycket av allt, oändlig lyx, svartsjuka, passion, vänskap, otrohet och hämd.

Vilka är era tre favoriter?

Här är mina:

1. Virginia Andrews böcker de fyra syskonen Chris, Cathy, Carrie, and Cory som blev instängda på vinden av sin galna farmor. Den har allt! Det är ett familjedrama med incestuösa tendenser. Alla övernaturligt vackra och flärdfylla. Starka kontraster mellan rikedom och fattigdom, psykologi, galenhet, sadism, kärlek, erotik...you name it. Böckerna om de fyra syskonen börjar med Vindsträdgården, fortsätter med Blomblad för vinden, Törnbädden och Lustgården. Jag läste dem för ungefär 15 år sedan.

2. Klassträffen av Rona Jaffe är en underbar bok som jag lånade från mammas bokhylla och läste flera gånger i tonåren. Den handlar om de fyra tjejerna Emily, Annabel, Chris och Daphne som gått på college tillsammans på femtiotalet och som träffas igen på en klassträff. De fyra är ganska olika karaktärer och boken handlar om deras collegetid på tjejcolleget Radcliffe och spaningar efter lämpliga män på Harward som ligger precis bredvid. Jag läste den flera, flera gånger.

3. Mistrals dotter är en annan sån där favorit av Judith Krantz gick också som tv-serie med Stefanie Powers och Stacy Keach i huvudrollerna. Den handlade om Maggy Lunel, en rödhårig yrhätta som kommer till Paris, blir avmålad av den kände konstnären Julien Mistral som naturligtvis även förför henne men Julien gifter sig med en rik kvinna som kan försörja han måleri. Maggy blir jättekänd och hyllad modell och gifter sig så småningom med en annan och får en dotter som heter Teddy som träffar konstnären Mistral och ja...ni kan räkna ut vad som händer själva. Svinbra var det då i alla fall. Både boken och tv-serien.

Etiketter:

9 Comments:

Blogger svartanova said...

Åh! Virginia Andrews hade jag nästan glömt, lånade dem en sommar av en äldre släkting, för ungefär 14 år sen och kunde inte sluta läsa då.

6:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Princess Daisy var en bok som jag läste flera ggr i tonåren. Den hör nog också hit.

12:08 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har en lista nu. Har sett förvånansvärt få hos andra, men det säger kanske något om min ålder.. Vi som var med -85 och de som föddes då liksom.

7:31 em  
Blogger Lyrans Noblesser said...

Japp, det var lätt för mig också eftersom jag var i "rätt" ålder att läsa dem på 80-talet :-)

12:45 em  
Blogger Martina said...

Nja, jag är född på 80-talet, men jag lånade istället böckerna ur mammas bokhylla... så nu har jag också gjort en lista.

11:43 fm  
Blogger Jenny said...

Jättesvårt, men jag knåpade ihop en lista i alla fall!

2:58 em  
Blogger yllet said...

Min lista finns här: http://ylletfilosoferar.blogspot.com/2008/08/veckans-lstrio.html

9:20 em  
Anonymous Anonym said...

Roligt ämne, även om jag kanske inte riktigt höll mig till det. ;-)

7:27 em  
Blogger Amoroso said...

Kul tema :-) Tänker genast på Rosamunde Pilcher och Nora Roberts hehe...
Virginia Andrews var ju en höjdare! Jag vill minnas att jag inte kunde befinna mig i samma rum som framsidan på Blomblad för vinden, under mina allra yngsta år..:-) Otäckt så det förslår, eller??

3:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser