fredag, augusti 22, 2008

Fiktiva tidningar

Jag har inte riktigt fattat grejjen med att hitta på fiktiva namn på existerande tidningar i böcker. Som t ex Kvällspressen som Annika Bengtzon jobbar på i Sprängaren m.fl. Konkurrenten heter Aftontidningen. Tror dom att vi är födda i farstun?

Marklunds deckare är inte de enda utan det existerar t ex i Väninnorna & Kung Carl, TV-huset och en drös till, ni kommer säkert på massor själva.

Samtidigt som man döper om kvällstidningarna så figurerar befintliga gatunamn, krogar, tv-kanaler och andra platser under sina riktiga namn Vad är logiken i det? Alla fattar ju ändå att det är Expressen och Aftonbladet eller TV4 som menas!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

antagligen beror det på att förlagen har restriktioner på huruvida man får eller inte får nämna namn på företag, tidningar, klädesmärken etc. för i vissa böcker namedroppas det hejvilt, i andra inte. Jag hoppas att det är redaktören som har strukit/ändrat i texten.
Eller så är det författaren som är feg och inte vill bli stämd av någon eller skaffa fiender. I Liza marklunds fall skulle jag inte bli förvånad om så vore fallet.
men så gillar jag inte det jag läst av henne heller. Trevlig helg!

4:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser