tisdag, juli 29, 2008

Innan du föder och Sedan du fött

Två bra-att-ha-böcker inför och efter förlossningen kommer här.

Innan du föder av Anna Wilsby
Ska du föda barn och inte hinner gå Annas profylaxkurs? Läs den här boken. Vissa tycker att man kommersialiserar på gravida med alla dessa kurser hit och dit men faktum är att den vanliga mödravården och förlossningsvården bara visar olika medicinska sätt att bedöva sig och ger inga alternativ eller kurser alls i profylaxandning eller andra sätt att hantera smärta under en förlossning. För mig blev profylaxen räddningen. Kanske inte så mycket andningen (jag hann inte) men kursen som på ett pedagogiskt och metodiskt sätt gick igenom förlossningens steg för steg och framför allt får partnern en helt annan status och konkreta och handfasta tips och råd på hur man kan vara till stöd. Dessutom på ett väldigt engagerat sätt.

Har du möjlighet - gå kursen - annars står det mesta i boken Innan du föder av Anna Wilsby.

Sedan du fött av Maria Borelius
Maria Borelius är väl idag mest känd som hon som var handelsminister i nio dagar och som hade barnflickor svart och fick avgå. Samma Maria Borelius har också skrivit boken Sedan du fött. Läste den ett par månader efter min egen förlossning och är lite kluven. Å ena sidan är den väldigt bra och saklig och tar upp en massa saker som man inte alltid tänkt på och information som man kanske fick av barnmorskan men inte alltid var mottaglig för då. Å andra sidan har jag svårt att förlika mig med tankar som att kvinnor blir slöare och dummare (citat: mindre tankeskarp) av att föda barn samtidigt som jag ska bli tjänstvilligare och beredd att offra bekvämlighet. Allt på grund av hormoner.

Sunt förnuft säger jag. Man blir slöare och mindre tankeskarp av att vakna sjuttioelva gånger varje natt och omställningen till att helt plötsligt vara tre och ständigt ha en annan liten människa att tänka på. Självklart är jag väl beredd att offra en del bekvämlighet för att jag fått ett barn, snnars hade vi väl inte velat ha barn överhuvudtaget och det gäller ju i allra högsta grad även pappan och han har ju inte drabbats av några förlossningsshormoner! Nåväl. Läs den gärna men ta vissa saker med en nypa salt.

Å så skickar vi några uppmuntrande grattis till Lotta som fick en Linus i natt efter 24 timmars kämpande!

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger A-Lo said...

Har läst båda böckerna och håller fullständigt med.

Wilsbys bok (och profylaxkurs) blev min räddning när det var dags.

Är också likaledes kluven till Borelius. Hon tar upp en del viktigt som man inte läser om någon annanstans. Men en del uttalanden är bara too much. Har du läst Terri Erikssons bitska men roliga krönika om boken?

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/terrieriksson/article451862.ab

11:55 em  
Blogger Petra said...

Nä, har inte läst! Den var ju fantastiskt rolig!:)

11:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser