torsdag, juli 31, 2008

Att växa och upptäcka världen av Hetty van de Rijt och Frans X Plooij

Att växa och upptäcka världen är bibeln för många av mina mammalediga kompisar med ungar i samma ålder. Jag vet ingen bok som så många faktiskt läser och tror på slaviskt.

I boken går man nämligen igenom vad man påstår är sju utvecklingssprång som barnen påstås genomgå under sitt första år. Dessa utvecklingssprång är inte individuella utan sker i stort sett vid samma period hos alla barn. Under dessa perioder kan barnet bli extra kinkigt och gnälligt men kommer "ut på andra sidan" som soliga och glada barn som har tillförskaffat sig en massa nya kunskaper och författarparet säger sig ha forskat på så många barn att de har vetenskapligt underlag för att detta ska stämma.

- Bullshit, säger jag. På vårt barn har inget i boken stämt och inga veckor har passat ihop med Nikes kinkiga perioder och hon har lärt sig saker hullerombuller. Inte när jag ålderskorrigerar eftersom hon kom för tidigt eller räknar som om om hon vore korrekt född. Inget stämmer. Jag tror helt enkelt att barn är indviduella och man får försöka följa dem ändå.

En barnpsykolog som vi frågade på föräldraträffen på BVC bara skakade på huvudet när vi frågade vad hon tyckte om boken och hon påstod att det inte finns några belägg för att det som skriver ska stämma.

Ändå vet jag massor av mammor och pappor som hävdar att deras barn följer boken till punkt och pricka så något rätt måste Hetty van de Rijt och Frans X Plooij som skrivit boken fått in i alla fall.

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Lyrans Noblesser said...

Föräldrar brukar vara mycket duktiga på att tolka sina barns beteenden så att de överensstämmer med vad favoritexperten säger :-) Naturligtvis utvecklas barn individuellt även om de ofta följer vissa utvecklingslinjer. Det finns det barn som även utvecklingsmässigt hoppar och skuttar i oordning precis som de har lust med.

Lyran - BVC-psykolog

12:43 em  
Blogger Fröken Anki said...

Men jösses vad du läser! Hur många böcker avverkar du i veckan egentligen? Men jag är glad att du läser så mycket för det är alltid kul att få tips på böcker. Både på bra och dåliga.

Har funderat lite över om du har så många böcker med Kina-tema nu för att det snart är OS. Eller om det bara slumpade sig så. Svärmor har läst Vilda svanar och den om Mao och var helt lyrisk över dom. Så jag kanske ska ta och låna dom? :D

2:55 em  
Blogger Översättarhelena said...

Just denna bok fanns väl inte när mina barn var små, men jag läste en massa andra och ingenting stämde någonsin in på någon av mina tre :)

6:30 em  
Anonymous bridgetjonesblirmamma said...

På min son stämde det exakt när han började att närma sig 6 månader, plötsligt var nallar och gosefilten nya favoriter t ex! Sen kanske man inte ska läsa boken som bibeln, men det är ju fantastiskt med en bok som tar upp utveckling och vad man kan vara uppmärksam att bebin lär sig och är med om. Sen kanske bebin lär sig saker som sagt i sin helt egna takt. Men det tror jag står i boken också.

4:44 em  
Anonymous Sara said...

Hej,
jag letar just efter denna bok men den finns inte att köpa längre?!
Om du vill sälja så skulle jag hemsk gärna köpa den :)
Mvh Sara
sara_strombom@hotmail.com

12:28 em  
Blogger Petra said...

Tyvärr har jag redan gett den vidare! Har den inte kvar.
mvh Petra

4:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser