måndag, maj 05, 2008

Bokenkät

En liten bokenkät som jag hittat på diverse bloggar runtom kan jag ju inte låta bli att svara på.

1. Vilken bok läste du senast?
Senaste boken jag läste ut var Bekantas bekanta av Mats Strandberg.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Ingen aning. Någon av de 23 som ligger och väntar... Det blir nog Sharon Osbournes självbiografi.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag gjorde ju en uträkning på det för knappt ett år sedan. Det blev övervägande kvinnligt i min bokhylla. Här kan man läsa hela resultatet!

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Bara om boken är urtråkig och jag känner att jag borde läsa ut den. Aldrig annars. Är boken bra vill man ju att den aldrig ska ta slut.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Jag har mina genrer som jag fastnat i. Vissa författare måste läsas allt av. Annars får jag tips från vänner och andra bloggar.

6. När blir en bok för lång?
När den är för tung för att hållas bekvämt när man ligger ner.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Nej, jag är usel på att läsa på engelska. Jag gick med i en engelska-utmaning och köpte första boken vi skulle läsa men har fortfarande inte ens börjat på den.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Typ Bitterfittan eller Svinalängorna.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag ger upp rätt snabbt. Är jag inte övertygad inom femtio sidor så struntar jag i boken. Det finns för många bra böcker där ute.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Chic lit typ. Alldeles för mycket. Det mesta är ju inte ens bra.

Å så tycker jag att Hanna, Zandra, Johanna, Venke och Vivi ska svara på denna enkät! Känn er utmanade!

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser