lördag, mars 01, 2008

Mig äger ingen av Åsa Linderborg

I början tycker jag mest det är en lite småtråkig upprepning av misär och "titta-så-jävligt-jag-hade-det-som-barn"-berättelse men jag tvingar mig att läsa vidare och så småningom utvecklar sig ett av de finaste kärleksporträtten till en far jag läst. Mina ögon tåras och jag måste läsa vidare.

I första halvan av Mig äger ingen frammålar Åsa Linderborg sin far som Kapten Efraimsdotter, som världens bästa pappa i inkonsekvent hem där lampetter och lulliga gardiner samsas med sängar utan lakan och badrum utan handdukar. Åsas pappa älskar att stryka och inreda men det där med hygien och bekvämlighet har han missat. Men de har jättekul. Åsa får vara uppe hur länge hon vill. De spelar kort, går hem till farmor och farfar och äter gös och diskuterar politik.

Mot mitten börjar berättelsen förändras. Det visar sig att skåpen inte bara innehåller tidningsurklipp och gamla serviser utan även spritflaskor och ju äldre Åsa blir desto mindre vill hon vara där. Det är också här i boken, motsägelsefullt nog, som kärleken blir starkare i berättelse. Trots att hon skäms för sin pappa ochletar undanflykter för att slippa gå dit bränner varje ord av kärlek ner i de vita papperssidorna.

Läs! Läs!

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den här boken är fantastisk, och roligt är att min dotterns bästis bor i den där tegelvillan på Skiljebo. Det gjorde boken så verklig för mig, som bor på samma område :)

7:06 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har köpt den på rean och ska snart börja läsa! Längtar :)

8:54 em  
Blogger Fröken Nina said...

Hm... Kanske ska investera i den här. Har hört så himla gott från många håll!

10:13 em  
Blogger Krister "Holman" Holmér said...

Denna har jag också recensert, länka till mig tack???

6:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser