fredag, oktober 19, 2007

NaNoWriMo

Jag är med igen! Är du?

Å vad fasen är NaNoWriMo kanske du tänker? NaNoWriMo är förkortning för National Novel Writing Month. Hela projektet går ut på att få folk att sätta sig att skriva under en hel månad. Målet är att ha skrivit 50 000 ord mellan första och sista november. Genom att anmäla sig till projektet får du en press att börja. Tidsbegränsningen får dig att fortsätta. Det finns diskussionsforum där du kan få råd och tips och kunna vädra din skrivångest.

Det spelar inte så stor roll vad du skriver, bara att du skriver. Redigera och ändra får du göra sedan. För att hinna måste du låta pennan flöda eller tangenterna smattra. De flesta som påbörjar bokprojekt blir aldrig klara eftersom de väger varje ord på guldvåg. Det jobbet kommer sen. Under NaNoWriMo-månaden ska brödtexten flöda. Det är kvantitet som räknas - inte kvalitet. Får du ihop 50 000 ord har du vunnit och fått en bra grogrund till din bok.

Projektet startade 1999, då i juli, sen har man hållt sig till novembermånad. Varför det blev november är inte så konstigt, på de flesta ställen runt om i världen är november en månad med ganska dåligt väder, mörkt och tråkigt och lämpar sig väl för långa kvällar vid skrivmaskinen eller datorn.

Häng på!

Etiketter:

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

haha, jag har också anmält mig. skall bli intressant att se vad jag lyckas åstadkomma ;)

10:49 fm  
Blogger Hanna said...

Haha, jag skrev förra året och fick ihop 50 000 ord trots ett heltidsjobb. Om jag inte är med i år, när jag är ledig hela november så får jag skämmas!

3:51 em  
Blogger Sara said...

Hmmm, det gick ju inte så bra för mig förra året...men jag ska nog försöka igen :)

4:47 em  
Anonymous Anonym said...

Graaaaaaaaaaaaaaattis till underverket! Kramar från en läsare

3:44 em  
Blogger Bokbabbel said...

Grattis till lilla skatten!!

9:08 fm  
Blogger Hans Persson said...

Jag är med i år också!

1:22 em  
Blogger Petra said...

Lycka till alla! :)
Vid närmare eftertanke kommer jag nog inte vara med i år ändå! Hihi!

8:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser