torsdag, juli 12, 2007

Författarna tipsar: Jenny Leeb

Jenny Leeb debuterade förra året med Grevgatan 22, en singel-runt-30-i-mediebranschen-i-Stockholm-skildring. Till hösten kommer hennes uppföljare Stella och Sebastian, om vad som händer när ena parten i en kompisrelation träffar en partner! Här tipsar hon om sina favoritböcker.

Jenny Leeb:
Jag läser jättesnabbt, jag plöjer böcker och har inte tillnärmelsevis det tålamod som krävs för att ta mig igenom långa, tunga verk som säkert är fantastiska- om man orkar läsa dem.

Nej, jag vill komma in i handlingen omedelbart och fastna i historien så att jag blir sådär härligt sugen på att stanna inne en hel helg och bara sträckläsa. Har aldrig fattat det där med att läsa något kapitel varje kväll, ”innan man somnar”. Vad är det för kul med det? Det är ju som att kolla på en film i omgångar, som om man skulle titta tio minuter åt gången.

Så vad har jag då för tips? Självklart Stieg Larssons millenniumtrilogi men de böckerna är det nog inte så många som har missat vid det här laget. Älskar även Patricia Cornwells böcker om Kay Scarpetta (finns över tio stycken, läs dem i ordning så har ni sommaren räddad).

I chicklit genren måste förstås Helen Fielding och Marian Keyes nämnas. Och om man gillar dem kan jag också rekommendera svenska Jens Ganmans Mess, som alla gånger skulle klassas som chicklit om Jens hette Jenny istället.

Till sist vill jag även tipsa om Joyce Carol Oates underbara Blonde och Lasermannen av Gellert Tamas, om ni inte har läst dem än- gör det!

Tidigare:
- Hillevi Wahl tipsar
- Mariette Glodeck tipsar
- Daniel Åberg tipsar
- Rosetta Sten tipsar

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser