torsdag, juli 05, 2007

Chic lit - ur ett genusperspektiv

Ylva Kjellsdotter har skrivit en magisteruppsats om chic lit ur ett genusperspektiv och inte helt oväntat kommit fram till att de beskriver ett traditionellt könstänkande med mycket distinkta isärhållandet mellan manligt och kvinnligt och med tydliga drag av manligt överordnande och kvinnligt underordnande.

I böckerna är kvinnors självkänsla och styrkor oftast sammankopplade och beroende av mannens närvaro - så länge man inte ingår i en parrelation är kvinnan värdelös.

Studien grundar sig på sju kända chic lit-romaner, Bridget Jones dagbok av Helen Fielding, Vince & Joy av Lisa Jewell, Babyfeber av Jane Green, Å andra sidan av Marian Keyes, Byt liv med mig av Adele Parks, Fyra i leken av Jane Moore och Gå vidare av Anna Maxted.

Studien är på 51 sidor och lite känns det som att vi redan kunnat funderat ut resultatet innan vi läst den. Som min goda vän sa: "Det är det som är det galna med den akademiska världen, att det liksom tar otaliga sidor för att säga något man redan vet, för annars är det inte sant. Typ. "

Du kan läsa hela uppsatsen här.

Etiketter:

8 Comments:

Blogger Bokidioten said...

Ditt inlägg om magister-uppsatsen får mig verkligen att fundera efter. En och annan chick-lit (bla tre av de nämnda) har jag läst, men tagit fasta på andra dimensioner i berättandet av historien. Trist om litteratur som vönder sig direkt till kvinnor skulle vara så enögda och könsrollsbestämmande.

6:30 em  
Blogger Petra said...

Jag har läst metervis med chic lits och brukar också ta fasta på helt andra saker - men mönstren finns ju där och även om man kan uppskatta en bok för andra kvaliteter kan det vara schysst att ändå vara medveten om mönstren som finns!

Chic lit är ju en modern variant av Harlequin. Ingen höjdarlitteratur eller djuplodande men jag älskar dem för de ger mig verklighetsflykt, romantik, njutning etc! Precis som FNL-litteraturen! Flärd. Njutning. Lyx! :)

7:48 em  
Anonymous Anonym said...

Som skolad feminist vet jag att resultatet av feministiska analyser i de flesta fall är givna på förhand, så jag tycker det var kul att du tog fasta på just det.

Jag är mycket förtjust i chick lit själv och jag tror det jag fastnat för är huvudpersonens resa mot personlig utveckling och tanken på att det faktiskt går att få allt som är gott - ett bra liv, karriär OCH en bra man!

10:53 fm  
Blogger Petra said...

anna-stina: Bra reflektion! :)
Personlig utveckling, ja...det är nog det jag gillar också.

2:05 em  
Blogger Anna said...

Aha! Då är det kanske _därför_ jag inte gillar chic-lit? Jag hade inte riktigt tänkt i de termerna som studien använder, men jag har inte alls charmats av, utan snarare blivit väldigt irriterad på de böcker ur genren jag läst. Nu kan man alltså motivera sin aversion med akademiska argument - Wow!

10:02 em  
Anonymous Anonym said...

Intressant! Inte helt oväntat heller.

3:12 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är mest förvånad att någon fått skriva detta på BHS, det verkar höra hemma mer på littvet.
Utan att ha läst uppsatsen tycker jag det verkar vara ganska banala slutsatser. Skulle man inte lika gärna kunna tolka chicklit utifrån ett queerperspektiv? Även männen blir ju bedömda på ett märkligt sätt, har de svårt för relationer är de "skithögar" och en "riktig man" ska dyrka sin kvinna och definitivt ingå i ett förhållande. Alla bedöms bara efter hur de förhåller sig till det motsatta könet. Ska nog läsa lite i dendär uppsatsen nu...

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

Kära kommentatorer! Ja kanske lite tokigt att man skriver om något som vi alla redan vet, men som sagt: man kan inte spotta ur sig åsikter i den akademiska världen, det krävs ett empiriskt underlag för att kunna uttala sig om något.
Och banala slutsatser? Tja jag vet inte, jag. Bilden av manlighet är lika illa som den av kvinnlighet enligt undersökningen.
Om man vill läsa om en kvinna som ständigt utvecklas och som livet igenom behåller sin integritet och jämlikhetsideal - läs Jane Eyre från 1849! Mycket mer modern än Jane Green..
Hälsningar från uppsatsförfattaren

10:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser