onsdag, juni 27, 2007

Fråga från Christina: Belladonna

Christina frågar:
Du som vet ... vet du något om en bok som heter Belladonna? Jag läste den för länge sen och den var makalös. Men vad heter författaren??? Dumskalle ... som inte tog reda på det ...

Ingen fråga är för svår! En snabb sökning på Bokrondellen säger att det finns två böcker på svenska som heter Belladonna.

Den ena Belladonnan kom 1995 och skrevs av Claus Hugo. Den handlar om en museiintendent i Flandern som ska göra en storfilm om målaren Peter Brueghel. Han fixar både producenter och pengar från politiker och så småningom blir det en film som floppar rejält. Boken har även visats i Sverige som TV-serie men gick då under namnet Belgiens sorg.

Den andra Belladonna är skriven av Karen Moline och kom 2000. Den handlar om en mytisk ägare till en nattklubb som aldrig visar sig utan mask. Hon hjälper kvinnliga gäster om hjälp för att få sina otrogna hälfter tillbaka men Belladonnan har kanske ett iskallt annat motiv bakom sina tjänster.

Nå, vilken var det?

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åååå tack!! *klappar händerna*

Det var boken av Karen Moline. Den var makalös. Helt otrolig. Jag drogs in i berättelsen som drev allt framåt ... brutalt och hemskt och fängslande. Sorglig till delar, vill jag minnas ... men med ett ljus över hela berättelsen. Tack tack tack! Jag ville se om just denna författare skrivit ngt mer.
Jag rekommenderar verkligen boken. Verkligen. Jag tror inte jag har hört någon annan som har läst den ... Läs den läs den!

8:22 fm  
Blogger Petra said...

Kul att kunna hjälpa!!!

2:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser