tisdag, juni 12, 2007

Författarna tipsar: Daniel Åberg

2005 kom Daniel Åberg debutroman Dannyboy och kärleken som fick finfina recensioner. Nu skriver han på sin uppföljare. Om arbetet med den och mycket annat kan man läsa i Daniel blogg på www.danielaberg.se. Daniel Åberg är författare nummer två ut att presentera sin favoritbok på En annan sida.

Daniel Åberg:
Jag gick teknisk linje på gymnasiet. Jag inbillade mig att jag skulle bli civilingenjör. Men jag drömde om en annan tillvaro, en vackrare sådan utan hållfasthetslära. Så läste jag Donna Tartts Den hemliga historien och allt stod plötsligt klart för mig. Jag var arton år, sturm und drangen fyllde mitt sinne och jag skulle flytta till Vermont direkt efter gymnasiet. Det fanns inget alternativ.

Jag kom så klart aldrig till Vermont. Men jag nådde Uppsala. Och istället för ett fruktlöst försök med materialfysik läste jag engelska och litteraturvetenskap. Den kursförändringen, och det begynnande författarskap som i förlängningen blev resultatet, hade nog aldrig inträffat om det inte var för Donna Tartt.

Jag läste boken igen för några år sedan, den var i mina ögon fortfarande fantastisk, men jag kan inte se objektivt, känslan från senhösten 1993 är alltför stark.

Den hemliga historien finns tyvärr inte i någon aktuell svensk utgåva. Det är en stor skam. Tartts andra roman Den lilla vännen finns dock, men även om det är en väldigt trevlig och synnerligen ambitiös roman, så finns inte den där gnistan som tände artonåringen där. Å andra sidan kommer väl den bara en gång per liv.

Daniel Åberg

Tidigare:
- Rosetta Sten tipsar

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser