onsdag, juni 06, 2007

Chefer från helvetet

Jag måste erkänna att jag är ganska skeptisk i början. Jag vet inte om jag är så förtjust i bloggar som blir böcker. Chefer från helvetet av Rosetta Sten är en i raden av de mängder av bloggböcker som nu ser dagens ljus. Jag tycker bok- och bloggformatet är två skilda saker och kanske är det inte alltid lyckat att göra bok av en blogg bara för att den är populär.

Min skeptisism håller i sig även när jag börjar läsa boken. I början känns det lite fånigt. Det är överdrivet käckt, trevligt och putslustigt. Det känns ansträngt och överdrivet, men efter ett tag ger det sig och jag rycks med och efter sådär en tredjedel är det riktigt bra och kul!

Boken utspelar sig på företaget Tombola som finns i de fyra nordiska länderna. Berättaren är Rosetta Sten som är någonslags chef på det svenska kontoret. Tillsammans med cheferna på kontoren i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn försöker dom handskas och deala med deras totalt galna och despotiska chef Preben vars infall är än värre än det andra. Att blogga om eländet blir Rosettas väg att överleva och de övriga nordiska kollegorna hakar på och svarar och kommenterar vilket ger en extra dimension till storyn. Utan dem hade det inte varit lika bra och sammansatt.

Kort sammanfattat, det börjar lite stelt och forcerat men övergår till att bli riktigt underhållande och kul. Köp och läs!

Missa inte heller Rosettas blogg på www.rosettasten.com

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser