onsdag, februari 07, 2007

Filosofitestet

I filosofitestet blev jag 100% David Hume. Är det bra eller dåligt kan man undra. På andraplats sympatiserar mina åsikter till 91% med Jean Paul Sartre och tredje Aristoteles på 88%. Kort och koncist skulle man kunna säga att jag tycker att människor är i grunden goda och att inga åsikter eller känslor kan motiveras utan empiriska fakta. Att vi både har ett personligt och ett kollektivt ansvar och att vår frihet att välja själva är viktig.

Här är min topp fem:
1. David Hume (100%)
2. Jean-Paul Sartre (91%)
3. Aristoteles (88%)
4. Friedrich Nietzsche (85%)
5. Ayn Rand (84%)

Gör testet du också.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Studiomannen said...

Jag ska göra testet, men jag måste säga att första associationen är Monty Pythons sketch "Bruces":

"...David Hume could outconsume Schopenhauer and Hegel. And Wiitgenstein was a beery swine who was just as schlosched as Schlegel"

2:54 em  
Blogger Studiomannen said...

Hoppsan:

Jean-Paul Sartre(100%)
Spinoza(87%)
Epicureans(81%)
David Hume(73%)
Nietzsche(73%)

Jag är en existensialistisk njutningsmänniska kanske?

3:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser