tisdag, januari 30, 2007

Alexander McCall Smith - världens mest produktiva författare?



Mer produktiv författare än Alexander McCall Smith får man leta efter. Just nu ligger han på topplistorna med I muntra damers sällskap, den sjätte boken i serien om Damernas detektivbyrå.

I januari kom också novellsamlingen Himmelska förbindelser och andra kärleksäventyr och barnboken Spagettihärvan.

På pockettoppen ligger både Vackra flickors lott, Damernas detektivbyrå och Giraffens tårar.

Förra året kom den nya serien Filosofiska söndagsklubben med uppföljaren The right attitude to rain som ännu inte finns på svenska och dessutom serien om Akimbo. På svenska finns det tre. Akimbo och elefanterna, Akimbo och lejonen och Akimbo och krokodilmannen. På engelska finns även Akimbo and the snakes.

Nu i april kommer ytterligare en serie Drömguden med handling hämtad från keltisk mytologi. Osannolikt produktiv är han vår käre Alexander McCall Smith.

Etiketter: ,

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hello. Är det du som bokar bloggbord på min stins? Jag är gärna med. Om jag får. Eller är jag för sent ute?

3:47 em  
Blogger Petra said...

yes!
Jag ringer imorgon och bokar in några fler platser!! KUL!

3:54 em  
Blogger Översättarhelena said...

Kolla, Cruella var snabb minsann! Jag skulle just titta in och säga samma sak.
Christina (Solusfemina) har också anmält intresse, jag vet inte om hon har varit inne här och sagt till hon också? Nu är vi alltså 10 om jag räknar rätt!

4:18 em  
Blogger Översättarhelena said...

Förresten, han har ju skrivit den där trilogin om professor von Igelfeld också!

4:26 em  
Anonymous Anonym said...

Är inte Friends, Lovers, Chocolate del två i Filosofiska söndagsklubben?

Han måste ju ha skrivit under många år och plötsligt slagit igenom i Sverige och fått ett ton böcker översatta samtidigt, eller?

8:10 em  
Blogger Anders Wallner said...

Yey! Du bloggar om böcker som jag faktiskt läst. Det är inte ofta... :)

(Min word verification innehöll bokstavskombinationen "bok")

11:26 em  
Blogger Hieronymus said...

All respekt i världen till McCall. Men böckerna han skriver är ju rätt tunna, så det är ju inte som att skriva en 600-sidors tegelsten varje gång. Fast nu har jag i och för sig dålig koll på hans utgivning utöver "damernas..". Och oj vad han säljer bra...

8:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja..det går med en rasande fart. Så är böckerna rätt snabblästa också.

7:54 em  
Anonymous Anonym said...

Har precis köpt McCalls 6 böcker om damernas detektivbyrå på engelska. De ska tydligen vara skrivna på en trevlig brittisk engelska och det läser jag gärna! De ryktas ju även vara bra som böcker betraktat. Ska bara läsa färdigt Unni Lindells serie om Cato Isaksen i Oslo först. Har en bok kvar.

12:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser