söndag, november 19, 2006

Röda vita rosen

Jäklar vilken debut hon fått till, Mariette Glodeck med sin Röda vita rosen. Helt felaktigt utgick jag från att det var en deckare. Har den presenterats som det någonstans?

Boken handlar om åtta ungdomar som ska fira midsommar tillsammans. Tillsammans har de också ett tonårsförflutet. Någonstans mellan högstadiet och de unga vuxna, där delar de kärlek, sorg, svek och vänskap. Allt som verkar så gemytligt och härligt till en början, som i en Pripps Blå-reklam, visar sig i Mariettes tillbakablickar vara iskallt, ångestladdat och hårt. Även ganska elakt.

Träffsäkert är det! Mariette lyckas beskriva åren mellan 18 och 25 otroligt detaljerat och pikant. Alla karaktärer kryper ur boken och blir otroligt levande. De fastnar i det undermedvetna och hela helgen har jag gått omkring och tänkt på boken och karaktärerna och vad som hände sen. Bra!

Vilken film det skulle bli av den här. En PS Sista sommaren för oss som var runt 20-25 på det tidiga 90-talet.

3 Comments:

Blogger Sara said...

Ja visst är den bra? Jag slukade den i somras, streckläsning när det är som bäst!
http://sarasbetraktelser.blogspot.com/2006/07/rda-vita-rosen.html

7:03 em  
Blogger skrivo said...

Blir SÅ glad när folk upptäcker den här, jag gillade den också massor, önskar henne stor framgång. En av årets bästa svenska överraskningar!

7:47 em  
Anonymous Anonym said...

Jag verkar vara ensam om att inte gilla den här boken. Jag läste halva boken sedan slutade jag. Men den kanske blev bättre efter det?!

8:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser