onsdag, februari 01, 2006

Arbetarklassens bästa partytricks

Vilken underbar titel! Arbetarklassens bästa partytricks. I alla fall i mitt huvud så skapar det enormt roliga bilder av vad en bok med den titeln kan innehålla. Detaljerade beskrivningar, roliga bilder, tips på hur man skapar egna tricks, do's och no-no's.

Ett partytrick ska vara oväntat och kul. Gärna lite småäckligt som t ex någon som kan böja kroppsdelar på onaturliga sätt eller vända ögonen ut-och-in eller något sånt. Det kan också vara gåtor eller klurigheter som andra ska lösa. Vad mitt bästa partytrick var tänker jag inte avslöja men det innehåller en styck drink, White Russian, och munrörelser. Det var säkert 5 år sedan jag gjorde det så det är nog preskiberat nu.

Mitt senaste partytrick var att kunna varenda låttext som fanns i hela världen. Jag var på en fest där det var en del sångpedagoger inblandade, som jag inte tidigare kände. Eftersom de vi hade gemensamt var att sjunga var vi otroligt odrägliga och satt i ett hörn och skrålade hela kvällen. Just den kvällen var jag oslagbar. Det spelade ingen roll vad de föreslog, jag kunde allt. De försökte testa mig och jag spöade dom med hästlängder.

Fast nu är det inte en sån bok om partytrick som man skulle kunna tro att det är. Boken handlar om arbetarförfattare, de där som skriver om klassamhället, samhällskritiska, gåtfulla, späckade med diskbänksrealism. Det är helt enkelt en bit litteraturhistoria. Författare du kan läsa om i boken är bland annat Majgull Axelsson, Ulf Lundell, Liza Marklund, Ivar Lo... Säkert en jätteintressant och viktig bok, men en bok med Uffes, Lizas och Ivars bästa partytricks hade varit roligare!

Rickard Olsson m.fl har faktiskt skrivit en sån bok. De heter Partytrick och har en alldeles egen hemsida

2 Comments:

Blogger hanna said...

Jag gillar Pozzis partytrick. Hon får in hela näven i munnen!

12:21 em  
Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

Jag är verkligen imponerad av din förmåga att minnas låttexter. För mig fastnar max två rader. Hur gör du?! :)

3:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser