fredag, november 18, 2005

Bloggforum och upphovsrätt

Imorgon ska jag på Bloggforum. Där ska jag bland annat mingla med en massa andra bloggare och lyssna på ett seminarium som heter "Copyright eller kopifajt." Där kanske man äntligen kan förklara för mig hur alla andra bloggare gör som publicerar så mycket bilder i sina bloggar - hur har man löst upphovsrätten? Kanske jag kan få några tips?

Eller får jag det helt enkelt bekräftat att man skiter i det som kallas upphovsrättslagen. Jag har frågat några gånger hur man gör när man vill publicera bokomslag, skivomslag, bilder på kändisar, mode-bilder, bilder på kläder och attiraljer och you name it i sin blogg. Vem kontaktar man? Vem ger tillståndet? Jag har aldrig fått något bra svar - men bilderna brukar försvinna. Ibland.

3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Okej. Man publicerar en bild och anger källa men det räcker tyvärr inte. Du måste ha upphovsmannens godkännande, gärna på papper och vill upphovsmannen ha betalt, vilket han eller hon vill i de allra flesta fall så är det bara att langa upp pengarna. Att återpublicera en bild man sett eller hittat någonstans brukar kosta en sådär 1100 - 4500 kronor.

För ett tag sen dömdes Affärsdata av Stockholms tingsrätt att betala 12 000 spänn till en frilansjournalist för att de snott och publicerat två artiklar utan att fråga och betala först!

De flesta vet om att man inte får ladda ner och sprida musik och film hur som helst. Det gäller även bilder och texter fast allt som oftast finns det inte ett stort skiv- eller filmbolag med starka kommersiella intressen i ryggen på de enskilda fotograferna eller journalisterna och jakten på privatpersoners missbruk är rätt obefintlig. Ändock olaglig. Visst blir det tjusigt i bloggen med fina bilder men tänk på att det finns en fotograf bakom som ska ha cred och pengar!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det finns flera stockphoto-sajter som tillhandahåller fria bilder - sxc.hu är en av dem.

5:21 em  
Blogger Petra said...

Förvisso, men jag tvivlar på att det är därifrån de flesta bilder som postas i bloggar kommer!

6:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser