måndag, oktober 10, 2005

Vem får nobelpriset?

Ladbrokes kan du spela och tippa vem som får årets nobelpris i litteratur. Det spekuleras i att pristagaren skall presenteras på torsdag så fram till onsdag 18.00 kan du spela.

Och som vanligt har jag inte läst en enda av de förhandstippade författarna...jag gillar ju bara yta, chick lit och deckare.

Lägsta oddset på Ladbrokes har en författare som heter Adonis, en arabisk författare som skrivit den omtalade boken Boken. Han heter egentligen Ali Ahmad Said men tog sig namnet Adonis när han blev refuserad av tidningarna med sitt vanliga namn. Boken handlar om den arabiske poeten al-Mutanabbis som levde på 900-talet. Adonis har även gett ut flera dikt- och essäsamlingar.

Nästlägst odds har Joyce Carol Oates. Hon som skrev Blonde. Jag gjorde ett försök med den men la ifrån mig boken redan efter tio sidor. Långsamt, tråkigt, segt.

På tredje plats; Thomas Tranströmer. Jag har inte läst något av honom heller och resten av listan är lika bedrövlig.

Se bara själva: Ko Un, Hugo Claus, Philip Roth, Claudio Magris, Antoni Tabucchi, Milan Kundera, Pramoedya Ananta Toer, Wisma Belsevica, Cees Nooteboom, Jean Marie Gustav Le Clezio, Don DeLillo, Inger Christensen, Eeva Kilpi.

Oj! Ett namn jag kände igen! Milan Kundera har man ju hört, men annars är alla namnen som tomma, blanka, vita papper för mig. Som det brukar vara. Med ett undantag; Dario Fo.

Dario Fo kände jag mer än väl till innan han fick nobelpriset 1997. Jag har regisserat hans pjäs Fri kärlek och varit med och satt upp Vi betalar inte, vi betalar inte.

Här är en bra länk för oss obildade där man kan lära sig mer om ovanstående författare: Gissningsleken i full gång.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ah! Dario Fo! Uppsättningen av Pistolteatern utomhus någonstans med Kim Anderzon på sjuttiotalet - ett teaterminne för livet.

7:59 em  
Anonymous Anonym said...

.... av Vi betalar inte! skulle jag ju säga.

8:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser