söndag, november 02, 2008

Bokmärket med stort B



Det här är min äldsta och kanske mest kära ägodel. Jag är inte särskilt materialistisk. Jag har många saker men inte många som jag skulle gråta för om de försvann eller som inte är ersättningsbara. Undantaget är mitt älskade bokmärke. Skulle jag förlora det skulle jag bli otroligt ledsen.

Jag fick det av min pappa när vi var i London 1986. Jag var tolv år, skulle fylla 13 och gick i sexan. Det var första gången jag var i London, det var vår och jag förälskade mig så i staden att jag ständigt har återkommit dig igen och igen. Pappa köpte bokmärket till mig på Hamleys, den stora leksaksaffären, i ett litet stånd precis innanför ingången där de även graverad i lädret. Den är alltså av rött läder med guldtryck och där på plats så tryckte vi mitt namn på det. Petra stod det alltså där en gång i mitten men det är sedan länge utnött.

Bokmärket är flitigt använt och har hängt med i över tjugo år. Inte många prylar har jag som fått var med så länge. Det representerar både mitt eget läsande och mitt bokintresse genom alla år. Familjekärlek, min barndom, nostalgi, arv, you name it!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Bokbabbel said...

Kul med ett så pass gammalt bokigt minne! Själv är jag väldigt dålig på att använda fina bokmärken, oftast blir det bara en tunn papperslapp mellan sidorna :)

10:57 em  
Blogger Brian said...

Fint. Själv använder jag aldrig bokmärke när jag läser. Jättedumt.

8:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser