onsdag, oktober 29, 2008

Googles boksök

Förutom att jag använder Blogger som bloggverktyg, har min e-post i Gmail, mina dokument i Docs and Spreadsheets, min statistik i Analytics och flera mailingslistor på Google groups så upptäckte jag idag Google boksökning och jag blev direkt en fan!

Google har slutit ett avtal med Authors Guild och publicistorganisationen Association of American Publisher som gör att många böcker nu kan sökas i online. Du söker precis som vanligt men sökmotorn scannar igenom böcker som är anslutna till Google Boksökning. Du kan däremot inte läsa boken online utan att betala för det och det är långt ifrån alla böcker som är läsbara. Det är långt ifrån alla böcker som är med. Jag gjorde en snabb sökning och hittade till exempel inte Stieg Larsson eller Jens Lapidus men däremot Marian Keyes, Liza Marklund, Jonas Gardell och
Camilla Läckberg.




Du kan också skapa ditt eget bibliotek genom ett snabbt klick. Supersmidigt. Bara det trillar in lite fler böcker. I mitt bibliotek har jag just lagt till 90 böcker och det tog en kvart sådär.

Måste självklart också göra lite reklam för min egen boksöknings-tjänst, Boksök, som söker efter böcker omskrivna i ca 190 stycken olika bloggar.

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser