torsdag, oktober 02, 2008

Lästrio: Bästa reseskildringen

Nu blir det här sista lästrion på ett tag och det toppar vi med att ta reda på vilka som är de bästa reseskildringarna.

Själv har jag svårt att få fram tre reseskildringar så faktiskt så jag får skarva lite och sen ska jag fortsätta packa min väska.

Ser fram emot att få läsa era tips!

Ok, amen av Nina Solomin.Handlar om svenska Nina som under ett par år lever i de konservativa judiska kvarteren i New York. Boken är so-so men jag minns levande miljöbeskrivningar och målande bilder. Blev inspirerad att åka dit faktiskt.

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf.Går väl inte att prata om reseskildringar utan att nämna denna. Egentligen var den skriven som lärobok men i sådan underbar form att den faktiskt blivit översatt till massor av språk. Vår fröken läste Nils Holgersson högt i fyran eller femman och vi alla satt som trollbundna.

Vad händer om man vänder på Paris av Viveca Lärn Sundvall.
Några av mina favoriter när jag var sådär 11-12 var böckerna om Tekla och hennes kompis Ulle. I en av böckerna, Vad händer om man vänder på Paris?, åker Tekla och hennes pappa till Paris för att pappan ska måla våren i Paris. Där går hon vilse på Louvren, klagar på de franska kuddarna, åker båt på Seine, äter baguetter och åker upp i Eiffeltornet.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Färdknäpp" Av Åke Borglund (om hans äventyrliga färder till sjöss, på land och i luften.

"Fyrfota upptäckare" Av T. Wallström (Om hundarna som bidrog till att färgsätta de vita fläckarna på kartorna)

"Tschiffely's Ride" Om en kille som red från bueno Aires till New York.

8:42 fm  
Blogger Lyrans Noblesser said...

Mina reseskildringar är oerhört bra, men den sortens resor kan man inte göra så ofta...

11:16 fm  
Blogger Magica de Hex said...

Mig veterligen har jag aldrig läst någon ... med undantag för Pippi i Söderhavet.

8:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med reseskildring men jag har precis läst Kvinnor på ett tåg av Anita Nair - aktuell på bokmässan - och genom den fick jag fin Indien-känsla. Med Shantaram kom jag direkt till Bombay och med Illusionisten i somras till en grekisk ö.

5:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser