tisdag, augusti 05, 2008

Storytel

För ett tag sen fick jag erbjudandet att buzza Storytel, en tjänst där man kan lyssna på ljudböcker i mobilen (tidigare Bok-i-lur). Allt skulle vara gratis! Tyvärr hann jag bara ladda hem spelaren så visade det sig att jag förbundit mig att betala 169:- i månaden. Dessutom krävdes jag på betalning när jag försökte provlyssna med mitt så kallade gratisabbonemang.

Mycket tråkigt och mycket upprörd mailade jag storytels kundtjänst och bad dem ta bort mig omgående ur deras system. Två dagar senare fick jag svar, ett väldigt trevligt sådant, där de plockat bort mig. Kudos till dom, men trots allt är det så tråkigt när något som är gratis inte är det utan en massa förbehåll.

Ser på Storytels hemsida nu att man kan prova gratis en vecka och sen kostar det 49:- i veckan. Det vill säga ungefär två hundra kronor per månad. Men, om man ansluter sig på vanligt sätt kostar det bara 169 kronor i månaden! Hur kommer det sig? Det gäller att klicka rätt så man inte blir lurad i villervallan av alla så kallade gratiserbjuanden.

Etiketter:

15 Comments:

Blogger Maud/En bok om dagen said...

Det där erbjudandet fick jag också, men jag avstod från att buzza för att jag har för kass mobil... Det hade nog inte funkat med min budgetvariant. Vilken tur!

Det är ett elände med "gratiserbjudanden" som innebär kostnader!

7:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Det var gratis även om det stod att du skulle betala.
Jag gjorde likadant, missförsod, men de på Storytel ordnade allt och jag lyssnade gratis i en hel månad :)

Lotta

7:50 em  
Blogger Brian said...

Jag bangade det där, verkade för meckigt.

Jag har iofs. aldrig testat ljudböcker ordentligt. Tappar koncentrationen.

9:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Veckoabonnemanget kostar 49 kr/vecka och om du inte provat tjänsten förut bjuder Storytel på avgiften första veckan. Sen rullar det på men du kan säga upp det när du vill, innom inevarande period (dvs även den vecka som inte kostar). På samma vis fungrade buzzadorerbjudandet fast då gällde det ett månadsabonnemang där första perioden inte kostade något. Om man vill ha en månadsprenumeration ska man gå in via datorn och teckna abonnemang, då får man det billigare 169kr/månad. Fördelen med veckoabonnemanget som är lite dyrare om man slår det över en hel månad är att man kan hoppa in och ut ur tjänsten som man själv tycker att det passar - till exempel om man bara har tid och lyssna varannan vecka kan man sätta igång och stänga av abonnemanget själv i Storytelspelaren varje vecka. :-)

6:27 em  
Anonymous Serv said...

Fick också det "erbjudandet" från buzzador. ville kolla Storytel innan jag svarade & fann denna blogg. Denna blogg gjorde att jag inte tackade Ja till erbjudandet. Jag nämnde för buzzador vad jag hade läst här + att jag hänvisade dom till din blogg. Tack för varningen. Serv på Buzzador.

5:01 em  
Anonymous Anonym said...

Lurad...

Här kommer fler varningar för Storytel, beställde 1 månadsabonnemang och ångrade mig efter några dagar och sa upp det. hade begärt fakturabetalning och tänkte självklart betala 89:- när pappersfakturan kom. Efter min semester i juli kom jag hem med 2 brev från Kreditor varav det sista var ett inkassokrav....= 300:-.
dom hade alltså skickat en e-postfaktura tidigare som jag inte sett. Väntade ju en på posten. och det värsta är att jag inte kunnat ladda ner någon bok...

1:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte vad ni har fått för erbjudande, men om ni går med via Storytels egen sida så kan man välja mellan två abonnemang, Lyssna på 1 bok i månaden =79Kr/mån, Lyssna obegränsat =149 kr/mån. Innan du bestämmer dig för vilket du vill ha kan du provlyssna gratis 1 mån.
Problemet med Storytel är att de inte lyckas få det att funka på alla telefonr som de utlovar ska funka.

8:57 em  
Anonymous Anonym said...

Har provat erbjudandet och det fungerade bra... var jättenöjd, ända tills jag skulle säga upp abonnemanget via min tel (eftersom min dator ej fungerar)helt omöjligt att komma in på "Mitt abonnemang" där man ska kunna avsluta sitt abonnemang.

9:50 em  
Anonymous Anonym said...

vansinig på storytels behandling av kunder, när de först skulle lansera sig..dåå minsan ringde dom och allt vad frid å fröjd, sen i dag när det uppstog många problem , tex jag kunde logga in, men det gick ej att lyssna, testade 4 olika mobiler av nyare modell .... men det gick ej att lyssna..... då försöker jag säga det via meil och att dom skall ringa mej, men det får jag till svar att det har dom inte "tid" med!!! e det inte jag som e deras leverbröd en kund... och dom har ej tid.... då meilar Maria mej att .citat..det e okej med ditt abbonemang hos oss , vi ser att du lyssnar och att allt fungerar, citat;; mvh maria storytel citat,
7ggr meilar jag dom att 2 månader har det ej gått att lyssna... efter det så e det tyst och detta e ett halvår sen och blåst på 699kronor. konsumentverket kontaktade jag, men dom lyssnade mer på storytel.... så ett varningens finger för att om man ej kan ringa upp sin kund då dom ej fattar eller vill förstå så som jag bönat och bett att de ska ringa mej, det gick ju bra att ringa kunder då de skulle ut och lansera sej, fy vad jag avskyr denna taktik av ett företag, dom har i alla fall mist mej som kund för evigt!!! pluss 4 vänner till mig som tyckte det var urdåligt av dom, sen äger jag 9st egenköpta böker som bara ligger på mitt telefonabb. 149kr st gånger 9 e ganska mycket pengar ..å ända ger dom f.. a..n i att ringa pga tidsbrist !!! de finns inga ord. aldrigmerastorylurad!!!!

1:03 em  
Anonymous Anonym said...

Önskar flera lade in sina klagomål så att det får ett stopp, klart att om man vädjar till ett företag och har så mycket problem och dom väljer att ej lyssna då är det inget seriöst företag!!
tack för att man får reda på sånt här mygel // Erika

1:12 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Har haft jätte problem med storytel...! blev erbjuden att prova tjänsten 169kr för en månad för 99 kr..jag tyckte jag läste igenom allt nogrant, men så visade det sig att jag förband mig månadsvis till jag avsluatade abonemanget. Detta viste jag inte om... utan åkte till Norge och jobba i två månader.. När jag kom hem fick jag den otrevliga överraskningen på ett kronofogden brev på 900 kr..pga att jag fått en faktura på 99kr hemskickat när jag va i Norge..samt det löpande abonnemanget på 169 kr som hade gått till inkasso låg på 340 kr. Jag betalade allt och sa upp mig. men idag fick jag ett meddelande att jag hade bara delbetalat en faktura ??? vilken undrar jag.. inget svar.. och är då skyldig dom 478kr till och den räkningen har jag inte ens sätt skymten av....
riktig kall dusch, alla mina intjänade pengar i Norge kommer gå till detta pengasugande rövhåls företag...

3:02 em  
Anonymous Anonym said...

Har i dag fått en liten överaskning ifrån kronofogden på 899 kr för ett abonnemang på 49kr som jag uppfattade som att det var gratis.Inga påminnelser eller når sånt först.Djävligt snabba på att suga pengar av folk.
SKITFÖRETAG

3:37 em  
Anonymous Anonym said...

Vi har oxå blivit lurade av storytel. Dom skickar räkningar på räkningar fast vi har sagt upp dom. Betalar man inte går det direkt till inkasso. Riktigt skoj företag

8:43 em  
Anonymous Anonym said...

Har också blivit lurad av dom ett gratis erbjudande som förband mig via min mobil faktura till ett månads abonnemang. Svårt att upptäcka när jag har efaktura och Inte hade en aning om att jag förband mig till något har inte ens lyssnat eller laddat ner och det borde dom ju ha sett. Detta har pågått i 7 månader. Tur att jag kollade min efaktura från Telia och upptäckte detta. Ska också ta kontakt med Konsumentverket.
Ullis Johansson

1:23 em  
Anonymous Maja W said...

Har också blivit grundlurad. Nappade på erbjudandet att provlyssna 2 v gratis. Uppgav dessvärre fel e-postadress och fick ingen bekräftelse på abonnemang. Försökte logga in men fick info om att jag inte var medlem. Däremot började jag få reklam från Storytel till min rätta e-postadress så den var inte svår för dem att hitta. Räkning skickade de dock till den felaktiga adressen vilket medförde att de kunde lämna ärendet till inkasso som de samarbetar med. Se länken nedan. Ingen upprättelse från Storytel.... Läs gärna om dem i artikeln nedan. http://www.svd.se/naringsliv/kritiken-mot-klarna_3424754.svd?sidan=8

4:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser