tisdag, juli 08, 2008

Lästrio: Bästa debuten

Appropå frågan och diskussionen i Nöjesguiden; vilka är de bästa debutböckerna? Är det Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga eller August Strindbergs Röda rummet. Kanske mer moderna böcker? Den här Lästrion kan bli svår eftersom det finns så ohyggligt mycket att välja mellan.

Vilka är de tre bästa eller mest minnesvärda debuterna du har läst?

1. Johanna Rubin Drangers Fröken märkvärdig och kärleken.

Har precis läst hennes senaste om att bli mamma och hon är något extra. Fröken Märkvärdig och kärleken var exakt så klockren, träffande och rolig och en härlig debutbok och helt plötsligt var det vuxet att läsa serier!

2. Marian Keyes Vattenmelonen.
Vilken debut! Den träffade rakt i magen. Jag hade aldrig läst något liknande och hon öppnade dörren till en helt ny succé-gengre!

3. John Ajvide Lindqvist Låt den rätte komma in.
Jag har faktiskt inte läst den här, jag har inte läst något av Ajvide men jag fuskar och säger honom ändå för jag tycker det är häftigt med författare som skapar en helt ny kategori av litteratur; svensk skräck.

Er tur!

Etiketter:

10 Comments:

Blogger Martina said...

Blev jag först? Ja, nu är jag klar iallafall!

1:06 em  
Anonymous Anonym said...

Läs "Låt den rätte komma in"!!!!
SÅÅÅÅ BRAAA

3:01 em  
Anonymous Anonym said...

Inte så många som svarat än? Mina svar är i alla fall uppe nu :)

10:57 em  
Blogger La Bibliofille said...

Mina med!

12:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu är jag också klar, lite sent omsider. Ser att du redan kommit med en läsfyra :-)

10:24 fm  
Blogger Petra said...

anna-lena: Adress!?
Fast det är kulturbloggens kulturfyra:)

12:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Weird, kom inte min adress med när jag lämnade kommentar?

Här är den iaf: www.thebookpond.se

Insåg mitt misstag lästrea/kulturfyra när jag tryckt på send. Men nu vet jag :-)

2:18 em  
Anonymous Anonym said...

Nu finns min lästrio på ämnet debutromaner på plats!

5:11 em  
Anonymous Anonym said...

Min också!

12:56 em  
Blogger Petra said...

KUL!!

Ny lästrio kommer redan imorgon!

11:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser