måndag, juli 07, 2008

Solo i negerbyn



En bekant till mig hittade följande pärla på en loppis häromdagen, Solo i negerbyn. Handlar om en liten ljushårig flicka på besök i Afrika och kom ut 1941. Författaren heter Per-Erik Rundquist och illustratören är Robert Högfeldt.

Per-Erik Rundquist var egentligen också målare och illustratör och studerade på målarskola men var mest verksam som författare.

Robert Högfeldt är svensk konstnär som ofta blivit anklagad för att ha rasistiska målningar och några av dem finns på nationalmuseum.

Ett riktigt kulturarv är boken i alla fall. Skulle aldrig ha fått komma ut idag. Lika säkert som att Babar-böckerna också skulle cencurerats och Pippi Långstrumps pappa aldrig fått vara negerkung.

Etiketter:

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har en illustrationsbok med Robert Högfeldts teckningar som Bra Böcker gav ut på 80-talet. Lägg till sexistisk. Och väldigt kul, med talande bilder.

Märkligt sammanträffande. I natt när jag inte kunde sova funderade jag på om Pippis pappa fortfarande är negerkung i nytrycken. Tycker mig ha läst om det, men minns inte.

5:18 em  
Blogger Martina said...

Det var en debatt om Pippis pappa, jag tror det var i Norge, och han skulle inte få kallas negerkung utan söderhavskung, eller något sådant. Precis som att Bonnier har bestämt att Agatha Christies "Tio små negerpojkar" ska heta "Och så var de bara en" i nya utgåvor.

12:07 fm  
Anonymous Anonym said...

Kommer inte ihåg att jag tyckte det fanns något nedvärderande om folket på Kurrekurredutt-ön när jag läste Pippi som liten. Tvärtom, de hade det ju jättemysigt! Jag ville också vara kurrekurreduttier! Färgen spelade liksom ingen roll alls.

Frågan skulle i så fall vara varför just Pippis pappa skulle vara kung, han var ju inte född där ens. Jag tror jag fick för mig att det berodde på att han var så stor och bullrande och rödbrusig och snäll.

10:53 fm  
Blogger Dino Vercotti Giovanni said...

Vilken skatt! Måste nog genast ge mig ut på loppisjakt!


Hepp!

9:38 fm  
Anonymous Anonym said...

Någon gång på 30/40 talet fick jag och mina syskon denna bok.
På första sidan står
"Till kusinerna i Mariestad från kusinerna i Mariefred",

Den användes sedan bland annat som inspirationskälla i Örebro Barn-och Ungdomsteater av ledarna Emmy Nilsson och Solveig Carr.

Boken har sedan ej återkommit till mig (=en av kusinerna i Mariestad).

Är det denna bok som Du har funnit?

Vänligen
Carl Carr/Karlskoga/058651247/
cecarr@telia.com

8:02 em  
Blogger Petra said...

Hej Carl!
Det var en bekant till mig som fann boken och hon hälsar att det inte står någonting skrivet
i hennes bok.

Hoppas du hittar din bok tillslut!
mvh Petra

10:12 em  
Anonymous Åsa-Lena Hjelm said...

"Solo i negerbyn" Du har tydligen inte läst boken! Solo är inte på besök i Afrika! Solo föds i negerbyn av sina föräldrar som är svarta som alla andra som bor där!!! Det är det underbara med boken!!!

11:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser