tisdag, maj 13, 2008

Ett bluesliv

Cornelis! Jag gillar verkligen Cornelis och har flera skivor med honom, och ju mer jag läser boken om hans liv så inser jag hur lite jag egentligen vet om honom och att min bild av honom är starkt förknippad med någon slags sjungande lekfarbror med en glad barnkör i bakgrunden (Turistens klagan), inte som killen som super ner sig, åker dit för rattfylla och mordförsök med kniv.

Cornelis Vreeswijk kom till Sverige vid tretton års ålder och lärde sig snabbt svenska. Familjen flyttade så småningom tillbaka men Cornelis blev kvar. Han gifte sig och började plugga på socialhögskolan men ville egentligen bli författare. Att han började spela in skivor var egentligen en slump. Länge fortsatte han ha ambitionen att läsa klart på högskolan men trubadurkarriären tog fart och slumpen ville annorlunda.

Han kom att bli en av våra mest älskade vissångare, i rakt nedstigande led efter Bellman och Taube. Även de båda mycket närvarande i denna biografi som är ganska mörk, rak, enkel och ärlig och som varken förskönar eller undanhåller.

Den tappar tyvärr lite mot slutet, både tempo och intresse men i stort sett är det en av de bättre biografier jag läst någonsin. Rekommenderas varmt! Med boken följer också en skiva med en del känt och en del okänt!

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser