lördag, september 22, 2007

Moder Courage

Oj vad tiden springer iväg. Det är nu över två månader sen jag läste pjäs nummer tre i årets pjäsutmaning blev Bertold Brechts Moder Courage och hennes barn.

Om jag egentligen följt den ursprungliga planen hade vi också hunnit med en innan septembers utgång men det blir lite tight. Pjäs fyra får bli innan oktober och pjäs fem innan december.

Jag föreslår här helt fräckt att vi läser En handelsresandes död av Arthur Miller som nummer fyra och en riktigt modern, som Familjen Bra av Joakim Pirinen (om den går att få tag på).

Men tillbaka till Brecht.
Moder Courage drar runt med sina barn och säljer förnödenheter från en vagn i Europa i början av 1600-talet, mitt under brinnande krig. Trots att de hatar kriget så är de helt beroende av det då försäljningen ger deras uppehälle.

Det är rätt segt i början. Moder Courage går runt i Europa och träffar på olika människor, många samma. Åren går. Hon förlorar det ena barnet efter det andra. Och vagnen. Och alla sina saker. Misär och elände men hon försöker hålla humöret uppe.

När det äntligen börjar hända lite grejjer och det blir lite tempo är pjäsen huxflux slut. Det är inte dåligt men det är samtidigt lite platt. Tror det här är en pjäs som kräver en uppsättning, regi, skådespelare, en orkester och scenografi för att bli riktigt bra.

Frågorna som tas upp i pjäsen är bland annat hur ska man kunna vara god i en värld som enbart är ond, är det rätt att utnyttja kriget till sitt uppehälle och önska att det inte tog slut. När jag googlade lite hittade jag också en uppsats från förrförra året som handlar om de tre kvinnorollerna i boken, jungfrun, madonnan och horan. Finns att läsa här.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oj, hade totalt glömt bort den här pjäsen. Ska ta mig till biblioteket i morgon! Hoppas den finns inne! =)

7:45 em  
Blogger Petra said...

Therese: Håller tummarna!
Kul att någon mer är med i utmaningen!

11:06 em  
Anonymous Anonym said...

Nu tänkte jag lägga mig i soffan och börja ta mig igenom Moder Courage. När jag ändå var på bibblan frågade jag om de hade Arthur Miller där, men icke sa nicke. Den fanns inte alls. Jag sökte på bokfynd.nu och den verkar inte finnas att få tag på i någon nätbokhandel heller. Har du lyckats? Eller ska vi helt enkelt ta en annan pjäs?

6:24 em  
Blogger Petra said...

Jag har inte ens börjat leta ännu!

Jag ska försöka hinna förbi mitt favoritantikvariat i veckan och kolla. Finns där två ex kan jag köpa till dig.

Annars får vi byta bok helt enkelt!

7:24 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser