fredag, juni 01, 2007

Manligt vs kvinnligt

Christian utmanar. Hur jämställd är din bokhylla? Reglerna är följande:

1. Utmaningen handlar bara om skönlitteraturen - "non-fiction" får alltså ej vara med.
2.Räkna böcker, inte författare. M a o har du 100 böcker och t ex 13 av dem är skrivna av en kvinna så har du 13 % kvinnliga författare. Sedan spelar det inte någon roll om alla dessa 13 böcker är skrivna av samma författare.
3. Räkna ej med antologier eftersom de består av blandad kompott.

Och....nu har jag räknat och räknat och räknat.

Resultatet blev:

Kvinnliga författare: 299
Manliga: 236


44% män och 56% kvinnor!
Inte så illa.

De flesta andra har bra övervikt åt det manliga hållet.

Etiketter:

6 Comments:

Blogger Sara said...

Intressant! Vad bra av dig att ha så jämt fördelat. Måste räkna mina och så hur det ser ut hos mig. Misstänker att det nog mest är manliga författare...

8:59 em  
Blogger Fröken Nina said...

Aha! Ska genast räkna mina böcker =)

12:32 em  
Blogger Anders Wallner said...

Jag hade ett pinsamt procenttal bland de böcker som står framme, men å andra sidan magasinerar jag det mesta jag läst i garderoben så jag får räkna om och återkomma.

6:50 em  
Anonymous Anonym said...

Rolig utmaning! Det ska jag oxå kolla upp!

Jag minns att du inte tyckte om Alexander McCall Smith's I muntra damers sällskap. Jag har läst alla böcker, eller rättare sagt jag är inne på just den boken nu (den sjätte) och jag tycker fortfarande om stilen. Men jag märker att jag måste läsa den långsammare än annan litteratur för att den inte ska bli "platt". Det är så lätt att missa "färgen" om man speedar på (som jag så ofta gör när jag läser annars...). Dessutom har jag läst alla böckerna på engelska och språket är ljuvligt. Tänk så olika man kan uppleva samma sak! : )

Nu har hur som helst bokläsarsäsongen börjat på riktigt och det ser jag fram emot!!!

11:28 fm  
Blogger Petra said...

Det är all min chic lit, och mitt specialintresse för kvinnliga deckarförfattare som gör det tror jag! :)

Carolina: Jag tycker precis som du men när jag kom till den sjätte så började jag gäspa och tröttna lite! Tycker inte det händer ngåot nytt. Innan höll han uppe tempot ändå men nu segar det. Tyckte jag:)

10:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Då får jag se vad jag tycker när jag kommit längre i den sjätte boken. Är bara i början än. : )

10:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser