fredag, juli 07, 2006

Färgvecka: Röd fredag

Jag hade svårt att välja bok idag. Jag hade kunnat skriva en uppsats både om Röda rummet av Strindberg eller Marklunds Den röda vargen eller Viveca Lärns Vi ses vid Röda sten.

Slutligen föll dock valet på Röd åklagare.

Jag gillar ju böcker om Kina. Några riktiga höjdarböcker jag läst utspelar sig i Kina. Vilda Svanar såklart, men också Döttrarnas rike (som var rätt seg), Bara en dotter och den senaste Babes in Beijing.

Röd åklagare har undertiteln En kvinnas berättelse om brott, makt och korruption i Kina. Huvudperson är Xiao som jobbar som åklagare i en liten kinesisk by på landet. Om hon jobbar tillräckligt bra kan hon göra karriär och så småningom ta sig till storstaden. Som nybörjare och kvinna får hon mest ha hand om våldtäkter och andra otuktsmål som inte klassas som så viktiga.

Maktstrukturen i Kina är hård och kompromisslös. Dödsstraff är ett av de vanligaste straffen, bland annat för mord och Xiao får erfara att det gäller att hålla sig väl med samhället och man får inte dra sig för att, om det behövs, angiva vänner och famij för att rädda sitt eget skinn. Hon blir flera gånger inblandad i tveksamma mål där det mer handlar om att statuera exempel med hjälp av oskyldiga snarare att få fast den skyldige.

Boken verkar kanonbra tycker jag och den kom ut i april i år och är skriven av Xiao Rundcrantz som själv arbetat som åklagare i Kina och flyttade till Sverige 1998 efter att ha träffat sin blivande svenske man på Internet. Det var innan Kinas stenhårda cencurregler för internet trädde i kraft.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Petra,
känns taskigt att skriva slutet i min egen blogg om någon vill läsa boken, så jag skriver den här för du känner till frågan:
Det var ett svartsjukedrama med killen han delade lägenhet med. Det var två killar och en tjej som bodde ihop och jag tror båda killarna var bi (det är lite oklart i boken)de bråkade på balkongen och av en olyckshändelse slutade det med döden. Isabel förstod att den överlevande killen älskade den döda killen och var djupt ångerfull så de går aldrig till polisen.

11:20 fm  
Blogger Petra said...

Aha! Stort tack:)

11:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Vilken underbar idé med bokfärger!!
Du har väl läst kommentaren hos mig från Frida?
Där har du ett fan till!!

10:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser