fredag, juni 16, 2006

Morden i Buttle av Annika Bryn

Först vill jag bara säga: Jag har extremt svårt för hurtiga människor som Margareta Davidsson som envisas med att bosätta sig i små stugor ute på landet där det precis har begåtts mord utanför knuten. Ta in på hotell kvinna!

Det var ett tag sen jag läste Annika Bryns Morden i Buttle. Jag fick mitt förhandsex redan i mars och kastade mig över den, men eftersom första recensionsdag inte var var förräns nu i juni har jag väntat lite med att kommentera den.

Redan från början slås jag av vilken känsla för det mörka och kusliga Annika Bryn har. Även fast stora delar utspelas i soligt dagsljus lyckas hon få prasslet i varje buske och alla omgivande människor att kännas misstänka och läskiga.

Margareta Davidsson är en sån där kvinna som lägger näsan i blöt hela tiden och precis som när man tittar på en läskig thriller vill man hela tiden stoppa henne från att gå vidare. Jag blir mest stressad och frustrerad, vilket egentligen ska tolkas som ett gott betyg.

Parallellt med det aktuella mordet i nutidens Gotland rullas en över hundra år gammal historia om en flicka och hennes dotter ut. På ett väldigt subtilt sätt väver Annika in historien i nutiden och lägger ut trådar som följs upp snyggt och oväntat....dock följs det upp lite sent ibland. Ibland undrade jag var vissa karaktärer som presenterades i början av boken tog vägen, men de dyker upp så småningom med svar och lösningar. Hade nog velat få återkoppling till dem tidigare emellanåt.

Jag himlade lite med ögonen åt det överdramatiska slutet och klurade över en väg som jag inte tror finns och som jag hakade upp mig på när jag läste boken men inte hittar nu när jag bläddrar i den... men mig veterligen finns det inga gamla huvudleder söderut från Stockholm som är tillräckligt ödsliga för att det ska kunna begås brott där. Inte med lastbilar inblandade och jag har ganska god koll på södra sidan om stan. Å andra sidan verkar Annika Bryn ha ett sinne för det där med geografiska platser så jag kan ha fel.

Sammanfattningsvis, väldigt bra mordgåta, snyggt sammanvävt mellan dåtid och nutid. Jag kommer defenitivt vilja läsa Annika Bryns tidigare böcker. Kanske redan i sommar. Den sjätte natten finns på pocket och solstolen har jag ju redan införskaffat!
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser