fredag, mars 24, 2006

Deckarfokus: Helene Tursten

Dags för deckardrottningen Helene Tursten att svara på frågor om kvinnliga hjältinnor i deckare.

Helene Tursten är född i Göteborg där hennes böcker också utspelar sig. Numera bor hon i Sunne och är översatt till flera olika språk. Hennes böcker har bland annat blivit utgivna i USA och snart blir de film i Sverige.

Hjältinnan i Helenes böcker heter Iréne Huss och jobbar som kriminalinspektör. Iréne är i fyrtioårsåldern. Gift med Krister som arbetar som kock. Tillsammans har de tvillingdöttrar, en militant vegan och den andra dansös. Iréne är en jäkel på jiu-jutsu och arbetar bäst i par med sin kollega Tommy. Böckerna utspelar sig i bland annat i Göteborg, men också i Köpenhamn och Paris.

Deckare:
Den krossade tanghästen, 1999, Alfabeta förlag
Nattrond, 2002, Alfabeta förlag
Glasdjävulen, 2003, Alfabeta förlag
Tatuerad torso, Alfabeta förlag

Guldkalven, 2004, Alfabeta förlag
Eldsdansen, 2005, Alfabeta förlag



Hur kommer det sig att du skriver deckare?


Jag är leg. sjuksköterska (kirurgsjuksköterska) och leg. tandläkare. Hösten 1993 drabbades jag akut av en reumatisk sjukdom. Då hade jag arbetat 10 år som tandläkare. Sjukdomen var allvarlig och jag kunde inte fortsätta som tandläkare. 1996 lärde jag mig ordbehandling på datorn och började så smått att skriva på det som sedemera blev min debutroman; Den krossade tanghästen (1998).

Varför valde du en kvinnlig hjältinna?

Under min tandläkar utbildning träffade jag min man, vi var kurskamrater. Han hade också en tidigare utbildning med sig i bagaget; han hade arbetat som polis i 6 år. Genom honom lärde jag känna en del poliser, även kvinnliga sådana. Samtidigt började jag störa mig alltmer på hur kvinnliga poliser gestaltades inom filmer, böcker. Irene Huss är en fiktiv kvinna som jag har skapat utifrån min egen föreställning om hur en duktig och kompetent mordutredare kan vara. Det var oerhört viktigt att hon hade familj och en fungerande vardag. De litterära kvinnliga poliserna är alltid ensamstående och enstöringar...

Tror du att valet av kvinnlig hjältinna gör dig friare i ditt sätt att skriva än om du valt en manlig hjälte?

Eftersom min ambition är att skildra en yrkeskvinnas tillvaro i dagens samhälle, så är svaret självklart JA.

Hur fick du inspiration till din senaste bok?

Min syster och jag var på Mallorca. En kväll kom en mystisk ung kvinna in i baren där vi satt. Hon sa inte ett ljud men samtliga i baren blev uppenbart påverkade av hennes närvaro. När hon efter några minuter försvann ut i natten, visste jag vad hon hette; Sophie. Om henne kan du läsa i Eldsdansen.

Vilka egna förebilder har du själv i ditt skrivande och vilka förebilder har din hjältinna?

I mitt skrivande har jag inte några direkta förebilder utan försöker skriva uifrån min egen författarröst. Jag läser så otroligt mycket böcker och har så vitt skilda författare som jag beundrar: Kerstin Ekman, Göran Tunström, Joyce Carol Oates, PD James, Minette Walters, Michael Connely, Ian Ranking, Dennis Lehane, Inger Frimansson, Carina Burman, Håkan Nesser m.fl.

Irene Huss har inga förebilder. Om du menar ifall jag hade några förebilder vid skapandet av hennes karaktär, så är svaret nej. Irene är en så vanlig kvinna att hon är ovanlig inom hela mediabranschen. Hon är inte purung, supersexig, lesbisk, bitchig o.s.v., utan en medelålders gift kvinna med make som är kock, tonårstvillingar, hund, radhus och ansträngd ekonomi. Jag har förstått att hon är lätt att identifiera sig med...

Mer om kvinnliga deckarhjältinnor hittar du här.

Läs också:
Deckarfokus: Annika Bryn
Deckarfokus: Helena Sigander
Deckarfokus: Aino Trosell
Deckarfokus: Ann-Christin Hensher
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser