måndag, februari 20, 2006

Jenny

Juha, Jonas Gardells alter ego i böckerna om uppväxten i Sävbyholm, får en dag ett brev från sin gamla klasskamrat Jenny som berättar en fruktansvärd historia om vad som hände på avslutningsfesten i nian. En fest som Juha inte var med på.

Juha är, 25 år senare, en välkänd komiker som turnerar runt i hela Sverige med sin stand-up-show. Han bestämmer sig för att söka upp de gamla klasskamraterna för att ta reda på vad som egentligen hände.

Jonas Gardell beskriver skeendet oerhört starkt och trovärdigt. Det gör ont att läsa. Ibland måste jag läsa jättefort för att överhuvudtaget orka och språket är otroligt bra.

Om jag skulle ha någon invändning så är det att historierna om Sävbyholm kanske börjar upprepa sig något nu. Hur mycket kan man kräma ur historien och boken kändes lite kort. Jag fick förhandsutgåvan från Norstedts i julpresent. Tunn, bara 176 sidor. Jag vet inte om den riktiga boken som kommer i maj är längre och fylligare. Den var lättläst och jag läste ut den på två kvällar.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oj vad glad jag blev över att jag hittade denna blogg! Den här kommer jag ju LÄTT att följa, bokmal som jag är ;-)

11:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser