lördag, januari 21, 2006

LibraryThing, Reader2 och Bokhyllan

Nu har jag testat de tre tjänsterna jag hittat för att katalogisera sina böcker i databas. Tjänsterna är, som jag skrev tidigare, LibraryThing, Reader2 och den svenska tjänsten Bokhyllan.

Bokhyllan är en helt svensk tjänst vilket jag tyckte verkade bra från början men tyvärr visade den inte hålla måttet. För det första kan man inte skriva in ISBN-nummer och söka fram böcker utan man måste själv knappa in författare och titel. Dessutom loggas man ut om man råkar klicka på loggan överst, det brukar annars vara ett logiskt sätt att ta sig till första sidan men fortfarande vara inloggad.

Man kan betygsätta och sätta "taggar" på böckerna. På Bokhyllan finns små finesser som att man kan se vilka tio böcker som är mest populära, de tio vanligaste författarna med mera. Det tråkiga är att det inte är alls många som registrerat sig så resultatet av sökningarna blir rätt lamt.

För 89:- i kvartalet kan man bli guldmedlem. Då kan man gå med i läskretsar och diskutera böcker, se vilka som läser samma bok som jag just nu, skapa inköpslistor och annat.
Dessvärre blir jag inte lockad. Bokhyllan är en sida jag tyvärr inte kommer att använda för att katalogisera mina böcker.

Reader2 marknadsför sig som en "social-list-sida". Förutom böcker erbjuder man även tjänster där man kan katalogisera sina filmer, datorprogram och idéer i en idébank. Det verkar bra på ytan men jag kom aldrig riktigt in i systemet och sidan envisades med att dissa mina böcker och hävdade att jag de bara tar engelska titlar och engelska ISBN-nummer. Jag gav upp rätt snabbt. Kanske borde jag utforskat den mer men den kändes himla rörig. Enda plusset är att Reader2 är helt gratis.

LibraryThing däremot är enkel, pedagogisk och snygg. När jag reggat mina böcker blir författare och titlar klickbara och jag kan lätt se vilka andra som listat samma böcker som jag. Det verkar vara många användare. Hittade både spanska och danska titlar av böcker jag listar.
Dessutom tar den svenska ISBN-nummer! Sidan är kopplad till Libris och hittar lätt mina svenska titlar. Tyvärr krånglar åäö lite och den kommer inte ihåg vilket bibliotek jag vill söka i så det är ganska många klick innan man hittar sin bok men när man gör det så är det bara att klicka så hamnar den automatiskt i min lista över böcker utan att jag behöver skriva någonting själv.

Haken med LibraryThing är att det kostar pengar så småningom. Man får lista 200 böcker gratis men sen kostar det pengar. $10 för ett år eller $25 "for life". Det kan det kanske vara värt? Det enda jag saknar (men kanske inte hittat än) är en funktion så att man kan välja spara sin samling som excell.

Det lär ju bli LibraryThing den dagen jag orkar sätta igång med inskrivningen. Jag började lite smått ikväll men gav upp. Det är ett jäkligt stort projekt som kräver lite eftertanke. Nu står alla böcker hullerombuller. Måste sortera om bokhyllan först med det kändes övermäktigt ikväll. Den ska sorteras efter genré och bokstavsordning. Deckare för sig, skönlitteratur, speciallitteratur som t ex häst, resor, matlagning, vampyrer, ordböcker och lexikon, musikböcker. Det är en helgs jobb och sen kan jag starta det dryga inskrivningsarbetet.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har också tänkt att jag ska skriva en lista på alla böcker och deusstom pricka i de som jag har läst eller inte. Riktigt ambitiöst vore det att ha med recensioner men det lär jag väl hinna när jag är panchis eller nåt. :)

Och yeay! Jag är länkad!
Kram på dig

11:22 fm  
Blogger Peter Ljungkvist said...

Är själv med i bokhyllan, och för mig duger den bra. Kan hålla med till viss del av kritiken, den är ganska enkel till sin uppbyggnad om man bara vill ha den för att lägga in sina böcker.

Den har dock andra fördelar. Som att läsa andras recensioner av sina böcker, det ger ofta en vink om man själv vill läsa den. Det finns också ett forum, där man kan diskutera böcker och annat med de andra.

3:33 em  
Blogger Petra said...

Recensioner ja! Så långt har jag ännu inte börjat tänka. Nöjer mig med att få in allihopa först! Vilket år som helst:)

10:42 em  
Anonymous Anonym said...

Trillade in hos dig när jag sökte efter en bra bokdatabas på nätet. Tack för bra tips! Det får nog bli Librarything.
Ha det gott! /Lotta

7:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser