lördag, november 19, 2005

Bloggforum och Dawit Isaak!

Jag inledde dagen något splittrad. Räknade helt fel och satte klockan på alldeles-för-tidigt, satt och degade vid datorn alldeles för länge och lyckades missa bussen trots att jag hade hur mycket tid som helst.

Anlände lite stressad tjugo i tio till min avtalade fika med Lotta och Gitta bara för att upptäcka att kaffemannen inte heller anlänt ännu. Fick bli automatkaffe och precis just då fick jag ett sms om att Dawit Isaak var frigiven. What?! Dagens gladaste nyhet fick mig helt speedad och konstant sms'ande under hela första seminariet men det är otroligt. Han är fri!

Nu är jag hur trött som helst och ska bara slänga in några snabba tankar om dagen:

Kul att få ansikten på bloggar som både finns i min bookmarklista och i mitt medvetande. Kul att upptäcka nya bloggar som man blev nyfiken på efter att först träffat personen bakom.

Intressant seminarium om "social objects" och skapande av nätverk och communites av Jyri Engeström.

Spännande paneldebatt om modebloggar. Kunde dra många paralleller till mitt eget bloggande av böcker, våndan av att hålla sig till ämnet, ska man länka till stora kommersiella sajter, ska man promota företag om man får prylar av dem etc. Blev impad av Johanna-Fashionista. Tyckte hon bjöd på sig själv och sa massor av extra bra saker.

Trevlig och intressant lunch med Blind höna, Infontology, Lotta och Gitta.

Intressanta spaningar om media och bloggar av Sigge. Helle Klein avslöjade också att Aftonbladet börjar med kommentarsfunktion nästa vecka. Hon fick applåder. Sigge menar på att han tror den nya generationen (vi) kräver mer av dagens politiker och journalistkår. Vi vill inte bara veta vad som sas på debatten på den utsatta tv-tiden, vi vill veta vad som hände efteråt, vilka tankar som for runt i huvudet på de deltagande, var stämningen spänd i taxin efteråt. Bloggen gör det möjligt och fler kommer tvingas blogga för att få genomslag. Kanske det?

Glamourbloggen var den som fick komma med de juridiska svaren och vinklingarna på en annars rätt vinklad debatt om upphovsrätt. Tur att hon var där. Tråkigt med bara män i den panelen och det var tråkigt att den kom att handla om hur man kommer undan upphovsrättslagen snarare än att handla om den etiska aspekten av det hela.

Tråkigt att man inte kunde gå på alla seminarier och hälsa på alla människor men det blir kanske fler gånger! Upptäckte att jag egentligen är rätt blyg. Tyckte det var svårt att knata fram till små grupper av människor som verkade så etablerade och tajta och bryta in och säga Hej, här är jag! Och tänk om de bara när jag säger min bloggs namn ser sådär ovetande ut...nä. Det gjorde att jag faktiskt hälsade på färre än jag tänkt från början! Men jag hälsade och pratade en del med Annika Bryn, Linda K och Hedgehog vilka var huvudmålen! Gamla bekantingar dök också upp som Steffanie och Sessan. Faktum är att jag tror jag spottade en granne till mig också men det blev aldrig tillfälle att gå fram...

Tack till dem som organiserade dagen så bra och på slutet fick jag äntligen träffa min fellow dokusåpachattkompis Frogfairy alias Lisa Bjerre!

Nu väntar Damernas detektivbyrå och på gatan utanför ser det ut så här:

2 Comments:

Blogger hanna said...

Nästa gång hänger jag med!

5:42 em  
Anonymous Anonym said...

Kul och oväntat att ses. Ditt namn har ju figurerat i mitt medvetande sedan Annica Tigers dagbokslista för hur många år sedan som helst.

/Mats - Klocklös

1:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser