fredag, oktober 28, 2005

Ok, amen!

Det är mycket listor i bloggen nu. Lovar att skärpa mig och ställa in siktet på böcker istället. Har precis läst ut ok, amen av Nina Solomin som jag hittade i bytesbokhyllan i somras. Det satt en liten gul post-it-lapp på boken: Lättläst och mycket intressant" och det var det som fångade mitt intresse.

På fråga A, lättläst, svarar jag: JA och på B, mycket intressant, svarar jag: Nej, inget vidare.

Boken hade potential men jag orkar inte behålla intresset för chassidier i New York speciellt länge. Hoppar över en del sidor som snöar in på för mycket judisk historia och försöker läsa de bitar om människorna istället men det händer inget nytt. Solomin lyckas berätta allt som finns att berätta på de första femtio sidorna och sen är det bara upprepningar. Ja, jag har fattat att de har gammelmodiga kläder, att det finns regler för hur män och kvinnor ska uppträda mot varandra, vad man får och inte får göra i samhället.
Mot slutet får hon vara med i firandet av några judiska högtider och då tar boken fart igen, i alla fall lite men jag ska ärligt säga att jag orkade inte läsa ut hela boken utan släpper den när jag har 20-30 sidor kvar och börjar på något nytt istället!
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser