lördag, mars 27, 2010

Det här med män...

Läser Katarina Wennstams Alfahannen. Det känns otäckt välplanerat med det som händer i media just nu.

Bjästa, om de som fortfarande tycker att pojken är oskyldig, om Thomas Di Levas utspel på Newsmill där han tycker synd om sig själv, om hur tjejer och killar behandlas så olika, om Ola Rapace konstiga och elaka uttalande om sin frus arbete, om Fredrik Skavlan som sexist.

Det sistnämnda är ju helt sjukt. Fredrik Skavlan kommenterade Åsne Seijerstads doft när hon var gäst i programmet och säger att han tycker hon luktar så gott, varför, hon kunde ju inte duscha i Afganistan? Kan ni ens föreställa honom ställa den frågan till en man? Sniffa lite, kommentera att han luktar gott och sen be honom berätta hur det var att inte kunna duscha? Det hade aldrig hänt.

Alfahannen är bara efter två kapitel riktigt träffande och välskriven i beskrivningen av hur mäns sexism kan ta sig i uttryck. Jag ser verkligen fram emot att läsa resten trots att det känns ganska ödesdigert.

Tur att jag och många av mina vänner har snappat åt oss dom bästa....

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Susanne said...

Alfahannen ser jag fram emot efter att ha läst hennes Flickan och skulden, Smuts och Dödergök. Dessutom tycker jag hon har uttalat sig på ett mycket bra sätt i Bjälsta-fallet.

6:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser