torsdag, mars 25, 2010

Unni Drougge om framtida affärsmodeller i bokbranschen



Är på Social+Cash, en seminariedag om hur man tjänar pengar på sociala medier, som arrangeras av Disruptive Media. En av gästerna är författaren Unni Drougge som berättar om varför hon la ut en av sina ljudböcker på Pirate Bay, varför hon hoppade av Piratförlaget och hela karusellen kring det som hände när hon helt plötsligt erbjöd ett av sina alster gratis på den omdebatterade nedladdningssajten.

För Unni Drougge var det aldrig något problem att bli spridd. Hon har räknat ut att ett sålt ex läses av tio personer. När hon la ut boken på Pirate Bay öppnade hon samtidigt upp möjligheten att låta läsare donera pengar till henne och hittills har hon samlat in nästan 50 000 kronor.

De flesta donerade ungefär 50 kronor vilket känns rimligt säger Unni. Det är ungefär vad en pocketbok kostar.

På frågan vad hon fått om den distribuerats via vanliga kanaler och via förlag så svarar hon noll. Det kostar alldeles för mycket att producera ljudböcker med alla mellanhänder som ska ha pengar och skådespelare som ska ha betalt.

Unni Drougge har också startat ett kollektivt romanskrivarprojekt som heter Kroppens befrielsefront. Gå in på Unnis hemsida och klicka dig vidare.

Bildtack till Sofia Mirjamsdotter, aka @Mymlan.

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser