söndag, mars 26, 2006

Deckarfokus: Camilla Läckberg

Nu är det dags för Camilla Läckberg, välkänd i bloggkretsar att svara på En annan sidas deckarfrågor.

Camilla Läckberg är född och uppvuxen i Fjällbacka och det är också där hennes böcker utspelar sig. Hon är utbildad civilekonom och har jobbat på Telia och Fortum. En kurs i att skriva kriminalhistorier blev startskottet för Isprinsessan, hennes första bok om Erica Falck.

Erica Falck är författarinna som i början av Isprinsessan givit ut ett antal biografier över kvinnliga författare. Sedan börjar hon dock skriva böcker om verkliga mordfall. Erica är gift med polisen Patrik Hedström och hjälper honom med mordgåtorna lite från håll.

Camilla har skrivit Isprinsessan (2002), Predikanten (2004), Stenhuggaren (2005) och i maj kommer Olycksfågel (2006). Samtliga på Forum bokförlag.

Hur kommer det sig att du skriver deckare?

För mig fanns det inget annat alternativ än att skriva deckare. Jag har älskat deckare i hela mitt liv, och i mina ögon är det den allra främsta formen av litteratur som står att finna! :-)

Varför valde du en kvinnlig hjältinna?

Jag tror att det föll sig ganska naturligt att välja att skriva om en kvinna - eftersom jag själv är en sådan. Fick en gång rådet att "skriv om det du bäst känner till" och ja - en kvinnas tankar och känsloliv tillhör ju onekligen den kategorin.

Tror du att valet av kvinnlig hjältinna gör dig friare i ditt sätt att skriva än om du valt en manlig hjälte?

Osäker på om det gör mig friare, men det har definitivt gjort mig tryggare. Fast å andra sidan har jag ju i viss mån en delad hjälteroll, där Patrik Hedström också har en stor del i utredningarna - till och med större i de senaste böckerna. Därför har jag ju behövt försöka sätta mig in i en mans situation också, vilket både varit svårt och roligt!

Dock är min vilja att Erica åter skall kliva in och bli mer aktiv igen, det är mest hennes livssituation i de senaste böckerna, med graviditet och mammaledighet som gjort att det varit svårt att ha henne i hjälterollen.

Hur fick du inspiraiton till din senaste bok?

Idén till Olycksfågeln som är färdigskriven, men inte ännu utgiven (kommer i maj), kom efter mycket tankar det senaste året, på en tragedi som drabbade min far när han var några och tjugo år gammal. Man kan inte spåra den händelsen konkret i boken, men tankarna kring den gav upphov till det som sedan blev till Olycksfågeln.

Vilka egna förebilder har du själv i ditt skrivande och vilka förebilder har din hjältinna?

Jag älskar personligen de engelska deckarförfattarna, såsom Minette Walters, Reginald Hill och Peter Robinson, med flera.

Men Erica är nog lite mer snobbigt litterär än vad jag är, och skulle istället nämna namn såsom Karin Boye och Anna-Maria Lenngren och leverera en lång föreläsning om dessa därtill! :-)

Läs mer om Camilla på hennes hemsida: www.camillalackberg.com eller hennes blogg på lackberg.blogspot.com.

Mer om kvinnliga deckarhjältinnor hittar du här.

Läs också:
Deckarfokus: Annika Bryn
Deckarfokus: Helena Sigander
Deckarfokus: Aino Trosell
Deckarfokus: Ann-Christin Hensher
Deckarfokus: Helene Tursten
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser