tisdag, januari 17, 2006

Vårens böcker

Vårens böcker är här! Åtminstone den feta katalogen från Svensk Bokhandel där alla nya böcker listas och beskrivs. 20% tjockare skryter man med och jag orkade inte riktigt plöja igenom alla 426 sidor lika noggrant. Några godbitar lyckades jag dock hitta. Här är ett urval.

Från Norstedts kommer till exempel boken En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva av Pernilla Ahlsén som rest runt i Palestina och Israel och intervjuat kvinnor på båda sidorna. Boken innehåller femton kvinnoporträtt och handlar om kvinnornas berättelser från kriget.

Jennie Dielmans har skrivit boken Tackar som frågar som handlar om några fmiljer från en förort utanför Stockholm där man försöker få livet att gå ihop med blandat resultat.

I en klass för sig av Curtis Sittenfeld handlar om internatskolor, klasskillnader och tonårsångest.

Corinne Hoffman kommer med en tredje bok om sin masaj. Jag visste att det var på gång. Det känns som hon, precis som Mia Eriksson med Gömda, bara försöker få ut så mycket pengar som möjligt på sin story. Boken heter Resan tillbaka till den vita masajen och handlar om återresan hon gör med sin dotter. Jag kommer alldeles säkert att köpa den.

deckarfronten upptäckte jag lite nya hjältinnor som verkar intressanta. Bland annat Laura Lippmans hjältinna privatdetektiven Tess Manhaghan i boken I spindelns nät.

Annika Bryns tredje roman om kriminalinspektör Margareta Davidsson kommer också i vår. Den heter Morden i Buttle.

Kriminalinspektör Louise Rick och kollega och bästa väninna Camilla Lind figurerar i boken Pulver som är Sara Blaedels debutroman och som vunnit danska kriminalakademins debutantpris och fått finfina recensioner.

Lindsay Boxer och hennes väninnor i Mordklubben (Mordklubben visst låter det spännande) är huvudperson i James Pattersons bok En 2:a chans.

Euthanasia Bondesson lever på 1850-talet i Rom och är privatdetektiv i boken Vit som marmor. Den beskrivs som lärd, intelligent och spännande deckare. Författare är Carina Burman.

Peter Gissy har en hjältinna som heter Mia Baltzarsdotter och är kriminalkommisarie och finns i boken Diagnos: Mördad som kommer i vår.

En nya chick lit-roman lyckades jag sålla ut också, Nynne av Henriette Lind, Lotte Thorsen och Anette Vestergaard. Kommer också som film till sommaren. Nynne är den eviga singeln som avverkar man efter man och tröstar sig med powershopping och lovar sig själv att aldrig mer blanda champagne, vitt vin, rött vin, cognac, gin, tequila och öl.

Belinda Olssons Gravidchock får man inte missa. Har skrivit om den förrut.

Roliga och intressanta fackböcker då? Thomas Johansson har skrivit en bok om stora genomslag i världen, så som Dr Phil och Extreme Makeover-program. Den heter Makeovermani.

Bo Tibblins Ridlära kommer i nytryck. Bara en sån sak!

Eva Erson har skrivit en rolig bok om genus och internet. Skärp dig heter den och hon har följt ett internetforum under en tid visar hon hur könsförtrycket ser ut i en traditionellt manlig värld. Datavärlden.

Anna Eliasson-Lundquist driver företaget Kvinnokompetensen som hjälper kvinnor att göra karriär. Tillsammans med frilansjournalisten Mia Odabas har hon skrivit en bok om Mias resa mot karriären. Boken sägs ge inspiration och konkreta råd för kvinnors karriär och heter helt enkelt Karriärhandbok för kvinnor.

På temat "en sann historia" kommer en hel rad intressanta böcker. Bland annat Packad av Koren Zailickas som trots välordnade förhållande i typisk medelklassfamilj förvandlas till alkis vid fjorton års ålder.

Mitt liv i mina händer är skriven av Alison Lapper som trots att hon varken har händer, armar eller ben lyckats ta sig in på konstuniversitetet i Brighton.

Simmar-Emma: Min kamp mot bulimin skildrar Emma Igelströms karriärs uppgång och det tuffa beslutet att lägga av vid 24 års ålder.

Min andra chans är skriven av Tom Guénard och handlar om att bli pappa och att börja om i livet.

Jag väljer livet handlar om Sabine Dardenne som mot alla odds överlevde åttio dagars fångenskap hos psykopaten Marc Dutroux, även kallad Belgiens monster.

Joan Didon har kallats den amerikanska journalistikens first lady och nu kommer hennes självbiografi Kalifornien - min historia.

Såld (precis samma titel som böckerna om Zana Muhsen och hennes syster) men är skriven av Natasha T. som trodde hon skulle komma till Sverige från Ryssland för att få ett bättre liv men hamnade som sexslav men lyckades ta sig därifrån.

Slutligen kommer Magdalena Graafs självbiografi Det ska bli mig ett sant nöje att döda dig ut i vår.

Det är lite att bita i i vår ändå!

2 Comments:

Blogger skrivo said...

Jag har läst Curtis Sittenfields bok här över jul och den är otroligt bra. Så imponerande välskriven. En av förra årets bästa för mig.
Nynne, den danska chick liten, är också bra och kul, i sin genre. Jag tror filmen blir extra bra för alla som är modeintresserade, mkt fokus på danskt (snyggt!!) sånt i boken.

2:20 fm  
Blogger Petra said...

Ser fram emot båda!

12:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser