tisdag, januari 17, 2006

Masajer och galna kvinnor

Corinne Hofmann är den galnaste kvinna jag vet. På en solsemester i Kenya träffar hon Lketinga som blir mannen i sitt liv. Han är masajkrigare och från dag ett kan Corinne inte leva utan honom trots att de inte ens kan prata med varandra. Hon ger upp sitt västerländska liv, stannar hos honom i en liten by med hus av koskit och gifter sig och föder hans barn. Till ytan har de inget gemensamt. Och de kan knappast ha det på något annat plan heller eftersom de inte kan kommunicera. Hon är komplett, spritt, språngande galen.

Den vita massajen skriven av Corinne kom år 2000. Några år senare kom uppföljaren Den vita massajens dotter som egentligen inte innehöll något nytt, bara en lång beskrivning av hur hon besteg ett berg i Afrika.

Nu i april kommer Resan tillbaka till den vita massajen. Det kändes som jag visste instiktivt att det var på gång. Precis som Mia Eriksson med Gömda, försöker man få ut så mycket pengar som möjligt på sin story som egentligen är slut för länge sen. Jag kommer alldeles säkert att köpa den. Jag går på sånt kommersiellt dravel. Historien har fängslat mig en gång. Varför chansa? Det kanske fängslar igen!

7 Comments:

Blogger Bokmoster said...

Haha! Jag gick på det första gången och tyckte faktiskt att den var underhållande. Ja, jag sträckläste den, okej. Men jag fattar inte titeln på den här nya. Är det inte Corinne själv som är den vita massajen? Vad då "Resan tillbaka till"?

9:50 fm  
Blogger Petra said...

Jag fattar inte heller. Förmodligen är det så att om man inte har med "vit massaj" i titeln så kommer boken inte sälja något! :-)

9:53 fm  
Blogger Bokmoster said...

:-) Jag tror du har rätt! Men logiskt är det ju inte.

9:57 fm  
Blogger Petra said...

De kunde ju faktiskt döpt den till "Den vita massajen reser tillbaka" eller nåt sånt!

12:21 em  
Blogger eastcoastmom said...

Jag läste aldrig ut första boken. Det var bara FÖR underligt, för avlägset, för mig.

Precis som jag bara läste första delen av Gömda.

Serier, nej tack. Även om det handlar om verkiga liv.

4:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag läste den vita massajen när jag själv var i Kenya, det gjorde boken till en av de bästa jag läst, trots att den var ganska dåligt skriven.Har nu läst den vita massajens dotter och väntar på att resan tillbaka till den vita massajen ska komma i pocket, så ska jag ta med mig den när jag åker tillbaka till kenya nu i höst och läsa den där, blir så himla mycket bättre då.
Kan förstå att det inte ger så mycket om man själv inte varit där.. men jag rekomenderar ändå boken till alla mina vänner!

10:46 em  
Blogger Petra said...

Det är klart det måste vara skillnad om man själv varit på plats! :-)

10:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser